Algemeen
Toen ik een motorfiets aan wilde schaffen, had ik nog weinig idee van wat ik eigenlijk wilde. Het was nog in de tijd dat ik les had. En het enige dat ik wist, was de zekerheid dat het geweldig was om te rijden!

Mijn eerste fiets
De opvolger
En de opvolger van de opvolger

Mijn eerste motor werd een BMW K1100LT. Niet omdat ik het zo'n geweldige fiets vond of omdat ik zo gek ben van BMW's. Het verhaal is een stuk prozaïscher.
In de tijd dat ik nog les had, hoorde ik dat die motor te koop stond. Ik had hem wel eens gezien, maar nog nooit goed bekeken. Echt een beeld had ik er dan ook niet bij. (Dat is na die tijd wel anders geworden!)
Eigenlijk hoefde ik nauwelijks verder te zoeken, want het was een stevige toerfiets voor een redelijke prijs. Natuurlijk heb ik nog wel even wat verder om me heen gekeken, maar het is uiteindelijk toch de BMW geworden. In juli 2004 heb ik de fiets gekocht. De stand van de kilometerteller stond toen op bijna 50.000 km.

Na 90.000 km. trouwe dienst was het welletjes. Tijd voor een opvolger. Het is weer een BMW geworden. Tja, als je daar eenmaal aan gewend bent...
Ik heb een paar modellen bekeken en uitgeprobeerd. De R1200RT beviel me het best: een fantastische toermachine, die goede recensies op zijn naam heeft gezet. Bovendien wist ik tegen een exemplaar aan te lopen dat zo ongeveer alles heeft wat je bij een lekkere toerfiets maar wensen kunt.

Nog 5 jaar later en 75.000 km. verder kwam het volgende wisselmoment. De R1200RT was me zo goed bevallen, dat er eigenlijk maar één mogelijkheid was voor een volgende motor: weer een R1200RT. Het is een bijna nieuw exemplaar geworden, met maar 5.000 km. op de teller. Bovendien van allerlei gemakken voorzien, zodat het rijden nog fantastischer wordt.
Omdat deze maar een jaar oud is, heb ik één model overgeslagen. Het is één van de eerste exemplaren van de nieuwe BMW-boxers met gedeeltelijke waterkoeling. Volgens een kenner in mijn omgeving is het door dat laatste geen echte boxer meer. Maar daar kan ik me niet echt druk om maken. Het gaat mij om het rijden, en dat gaat geweldig!

Als je een motor hebt en dan een dochter in huis, is het bijna voorspelbaar wat er gebeurt. Natuurlijk vond zij het ook geweldig. Ze ging zelfs mee naar de beurs. Daar hebben we haar eerste pak gekocht, zodat ze veilig achterop mee kon. Ze heeft er veel van genoten!

Inmiddels is ze een aantal jaren verder en heeft ze haar eerste rit achter de rug, waarbij ze zelf het stuur in handen had.



TomTom
Hoe bevestig je nou een TomTom Rider op je motorfiets? En wat kom je dan allemaal tegen? Bij het bevestigen en bij het gebruiken van de Rider? Ik heb in dat opzicht met mijn eerste motor aardig wat meegemaakt. De informatie daarover heb ik verzameld op een aparte pagina.
Klik hier om die pagina te openen.

Met de tweede motor ging het een stuk gemakkelijker: intussen was het idee van een GPS aardig ingeburgerd. Een beugel voor een GPS apparaat is beschikbaar voor de R1200RT en zat zelfs al op de motor die ik kocht.

Bij de derde motor was het weer flink puzzelen geblazen. Want die was eigenlijk alleen geschikt voor de BMW Navigator V. Op zich een prima toestel, maar als je nou een TomTom wilt, wat dan?
Een paar maanden eerder was de TomTom Rider 40/400 op de markt gekomen. En juist dat toestel wilde ik er graag op hebben. Uiteindelijk is het me gelukt.
Klik hier om te lezen hoe ik dat gedaan heb.

De nieuwste aanwinst (2015)
Het model van 2014, aangeschaft in 2015. Daar kan ik voorlopig mee vooruit.
De nieuwere techniek zorgt ervoor dat de motor flink meer koppel heeft bij lagere toeren. Dat is een groot voordeel in vergelijking met mijn vorige motor. Die reed weliswaar heerlijk, maar je moest er altijd op letten dat je niet in een te lage versnelling reed, want dan kon je een probleem krijgen.
Ik was niet in de gelegenheid om mijn nieuwe motor op te halen op de afgesproken dag. Geen probleem: met de bus van Simako werd hij keurig voor de deur afgeleverd!




Een nieuwe motor (2010)
Nou ja, nieuw... Maar zo zag hij er wel uit, ondanks zijn leeftijd van vier jaar. En voor mij was hij in elk geval nieuw.
Na maanden van zoeken, kijken en uitproberen van verschillende fietsen, heb ik gekozen voor een R1200RT. Toen ik hem op ging halen, stond hij op de ereplaats de show te stelen. Een aantal andere klanten stond er likkebaardend omheen.


Maar hij ging met mij mee naar huis. Daar staat hij nu te glimmen. Klaar om ermee weg te rijden. En dat is precies wat ik ermee ga doen.


Ja, een boxer is toch weer iets anders...


Restauratie (2007)
Een verhaal apart is de restauratie van mijn eerste motor.
Als je een paar jaar gereden hebt en je begint wat vraagtekens bij je fiets te krijgen - wat doe je dan? Dat was de keus waar ik op goed moment voor kwam te staan. Ik had natuurlijk kunnen zoeken naar een andere. Maar de K1100LT beviel me gewoon erg goed. (En de portemonnee was nog niet dik genoeg.) Viavia kwam ik terecht bij Bert, die een kei is in het opknappen en restaureren van motoren. Hij was bereid om ook die van mij onder handen te nemen.
Hieronder een aantal foto's. De eerste foto's zijn genomen op het moment dat een groot deel van de motor ontmanteld is. De restauratiewerkzaamheden zijn al begonnen: het schoonmaken en het verwijderen van roest. Hoe erg het eruit gezien heeft, zal dus altijd voor het nageslacht verborgen blijven. (En dat is misschien maar goed ook...)
Daarna is te zien hoe Bert de fiets stapje voor stapje weer opgebouwd heeft. En het moet gezegd worden: het resultaat is ernaar. Het is gewoon weer een nieuwe motorfiets geworden!
Het mooiste compliment kreeg Bert toen hij voor wat kleinigheden nog even bij de BMW-dealer langs ging: ze wilden mijn motor wel in de showroom hebben. Als je weet hoe de showroom bij Van Harten eruit ziet, is dat een vet compliment! En wat mij betreft: dik verdiend, Bert!
Je kunt op de foto's klikken voor een groter formaat.

Klik voor een grotere foto Klik voor een grotere foto
Klik voor een grotere foto Klik voor een grotere foto
Klik voor een grotere foto Klik voor een grotere foto
Klik voor een grotere foto Klik voor een grotere foto
Klik voor een grotere foto Klik voor een grotere foto
Klik voor een grotere foto Klik voor een grotere foto
Klik voor een grotere foto Klik voor een grotere foto
Klik voor een grotere foto Klik voor een grotere foto


naar het begin van deze pagina